Een negatieve diagonaal
Maar waarom laat je mij niet gewoon met mijn hoofd naar beneden lopen Dré, dat is toch veel gemakkelijker voor mij. Met die lage hoofdhouding kan ik ook harder aan je teugels rukken. Zo ben je verplicht bent om mij hals vrijheid te geven en dan kan ikzelf toch beter bepalen wat ik wens te doen. Oh ja, je hebt op de foto’s ook opgemerkt dat mijn achterbeen in de draf iets vlugger de grond verlaat dan mijn diagonale voorbeen. Een negatieve diagonaal noemt men dat in dressuurland toch? En ook dat betekent dat ik op de voorhand loop en mijn achterhand onvoldoende gewicht opneemt. Paarden dienen men in de eerste periode toch steeds rond en diep te rijden, om het soepel over de rug lopen te bevorderen Dré?
De weg naar verzameling
Dat is volledig juist Lucy, maar ik wil je nu toch de weg tonen naar verzameling en daarvoor zal je hoofd en hals naar boven moeten en ook je achterhand onder je massa dienen te treden. Je analyse is perfect Lucy. Maar ik wens met jou te rijden op een manier dat ikzelf bepaal wat voor een gedrag er door jou dient vertoond te worden. Aangezien ik de intentie heb om van jou te genieten in de hogere dressuur, zullen wij toch het één en het andere dienen te veranderen. Je ietwat verhoogde aanleuning op mijn rechter teugel ben je nog vergeten te vermelden Lucy. Dit heeft het naar rechts kantelen van je hoofd tot gevolg en ook daar gaan we samen aan werken.
Wijken voor de kuit
Door het veelvuldig wijken voor de kuit naar links zal je rechter achterbeen aangezet worden om verder naar voor te treden. Door de linker buiging in de hals krijgt je rechter achterbeen het gemakkelijker om meer naar voor te treden en dus meer onder je zwaartepunt te komen. Ook op de voltes rechts zal ik je hoofd en hals regelmatig wat naar links plaatsen, met dezelfde bedoeling als hiervoor vermeld. Ook kan het wijken voor de kuit, op de diagonaal vertrekkend vanaf de driekwartlijn, na de middenlijn omgevormd worden naar een linker appuyer.
Het enige wat tijdens deze overgang van wijken naar appuyer verandert is de teugelwerking, dit teneinde de halsbuiging om te keren. Aangezien alle andere hulpen onveranderd blijven tijdens de ganse diagonaal zal deze omschakeling een verhoogde aandacht voor de teugelhulpen teweegbrengen. En al deze oefeningen zijn te rijden in een verzameld drafje, met de focus op hals opwaarts en neusje eruit. Ook het rijden van de schouderbinnenwaarts en contra-schouderbinnenwaarts dragen bij tot een hoger engagement van de achterbenen. Ze verhogen ook de gehoorzaamheid en reactiviteit van het paard.
Binnen of buitenteugel?
Mogelijks ben je er niet van bewust Lucy, maar tijdens het rijden van de voltes vraag ik een goede nageeflijkheid op de binnenteugel. Ietwat openen van de binnenteugel zal je eenvoudiger aanzetten om meer buiging van de hals naar binnen de geven. Met mijn buitenteugel wordt de graad van buiging meer of minder toegestaan en eveneens het tempo van de draf geregeld.
Door het iets naar binnen inzetten van de buitenteugel is je schouder recht voor de achterhand geplaatst en zal ik het over de schouder naar buiten vallen voorkomen. Door dit recht richten op de volte beoog ik een verhoogde draagkracht op je binnenste achterbeen. Jaja Lucy, ik weet dat ik je op de rechter voltes en -hoeken soms wat overbuig, maar dit komt door jouw zoeken naar een verhoogde aanleuning op rechts. Ik zal mijn best doen om die buiging wat er verminderen. Dat kan natuurlijk op het moment dat je aanleuning aan beide zijden gelijker wordt.
Halve ophoudingen
Juist Lucy, in de galop heb je het gemakkelijker om je op te richten en dat doe je ook goed hoor; lekker voortdoen zo. Maar ook tijdens de overgangen van galop naar draf of stap wens ik dat je met je hoofd opwaarts blijft en je achterhand onderschuift om je voortstuwende inertie af te remmen. Neen, ik wens niet dat je afremmen gebeurt door het als palen in de grond planten van je voorbenen. Door een goede voorbereiding van deze overgang, dus hoge nageeflijkheid, oprichting en verzameling, moet dit voor jou mogelijk zijn.
Om het dalen van je hoofd tijdens deze overgang te minimaliseren zal ik natuurlijk herhalende halve ophoudingen geven, zonder in grove teugelrukken te vervallen. Het moet allemaal een kwestie worden van fijne vibraties in mijn vingers, dewelke door je smakelijke mond, over de hals, de rug en je kruis doorstromen tot in de hoeven van je achterbenen. Om deze mooie doorlaatbaarheid te bekomen zullen wij samen nog een tijdje op weg zijn Lucy. Ikzelf zie er reeds naar uit en hoop jou in dezelfde flow te kunnen meenemen.
Meer hippische interesse?
Doorlaatbare dressuurlessen krijgen