Presentatie 2

Een paard leert “zus”
en een mens leert “zo”
“Aangeleerd gedrag herkennen”

“Je begrijpt niet waarom je paard zo doet?”


Levensomstandigheden verbeteren.

“Een levend wezen verandert zijn gedrag enkel om zijn levensomstandigheden te verbeteren”,

is de kernboodschap van deze workshop.
Direct na de geboorte ontwikkelen paard en mens nieuwe gedragingen,
die hun kans op overleven vergroten en hun levensomstandigheden verbeteren.

Vanaf de geboorte.

Deze aangeleerde gedragingen worden geënt bovenop de instinctieve gedragingen die bij de geboorte reeds aanwezig waren.
De  meeste vertoonde gedragingen zijn het resultaat van aangeleerd gedrag.
Het leiden van een paard, een voetje geven aan de hoefsmid, maar ook bereden worden, een buitenrit maken, hindernissen springen en dressuur rijden,….

Er is een leerproces.

Het leerproces van paard en mens komt gedeeltelijk overeen, maar er zijn ook grote verschillen vast te stellen.
Deze workshop verklaart deze gelijkenissen en verschillen en de wetmatigheden waaraan zij voldoen.
Verander mijn gedrag maar niet mijn identiteit.

Belonen en straffen.

Met straffen wordt nooit iets bijgeleerd, enkel afgeleerd.
Geestelijke en lichamelijke pijniging is geen noodzaak om tot prestaties te komen.
Scherpe bitten, prikkende sporen en scheldende woorden kunnen vermeden worden.

Krachtgevende versterkingen.

Gemotiveerde paarden en mensen zijn het resultaat van krachtgevende versterkingen.

In deze workshop worden de leerprocessen grondig uitgespit:

Aangenaam en krachtgevend versus positief • Stimulus response • Geconditioneerde response
Leerprocessen • Conditionering • Passieve conditionering • Coöperante conditionering
Vervelende versterkingen • Aangename versterkingen • Shaping • Motiverende gedragstraining
Zelf analyseren

“Als je gewenste gedragingen aangenaam versterkt, dan kom je al een eind verder”

Contacteer ons